PIM-systeem – een belangrijke pijler in het digitaliseringsproces

PIM-systeem – een belangrijke pijler in het digitaliseringsproces van jouw onderneming
Efficiënt beheer en onderhoud van productinformatie is een essentiële voorwaarde voor succesvolle multichannel marketing. Een systeem voor het beheer van productinformatie dat op intelligente wijze in de IT-architectuur van uw onderneming is geïntegreerd, staat borg voor wendbaarder processen en een consistente kwaliteit van de informatie.

Een PIM-systeem biedt u een geschikte en efficiënte oplossing voor uw productinformatie, van uw Enterprise Resource Planning-systeem (ERP) tot de productie van uw verkoopkanaal.

Voorwerp van een PIM systeem

Ten eerste moet het PIM-systeem zijn afgestemd op uw bedrijf en uw bedrijfsdoelstellingen. Detailhandelsbedrijven met een breed scala aan producten vertrouwen op een centrale softwareoplossing, die dus allesomvattend is.

Wanneer het PIM-systeem echter ook als centraal systeem wordt gebruikt, moet, volgens het beginsel van de enige betrouwbare bron, de kwaliteit van de informatie even hoog zijn. Dit wordt bereikt met ervaren projectbeheer en praktische procedures.

Met dit systeem centraliseert u uw productinformatie, inclusief alle artikel- en prijsinformatie, maar ook afbeeldingen, tekst, video’s of wat dan ook, in één centraal systeem. Uw bestaande systemen kunnen worden gekoppeld, waardoor een duurzaam proces ontstaat dat alle inconsistenties elimineert.

Eenmaal opgeslagen in het PIM-systeem is alle productinformatie beschikbaar voor elk marketingkanaal, ongeacht het formaat. De individuele combinatie van modules en toepassingen, en alle mogelijke automatiseringen, zullen u in recordtijd meetbaar succes en ROI opleveren.

Wat kan het PIM systeem u bieden?

Een geïntegreerde workflow in InDesign
PIM geeft het ontwerpteam creatieve autonomie en maakt tegelijk efficiëntere interne workflows mogelijk, vooral voor complexe lay-outs op basis van referentienummers.

Krachtige PIM-integratie

Volledige productinformatie wordt automatisch doorgegeven aan de verschillende individuele kanalen.

Complexe versies van uw berichten
Het creëren van talrijke taal- en regiovarianten van uw catalogi, brochures of ander digitaal materiaal is heel eenvoudig met een PIM-systeem.

Integratie van verkoop en inventaris
Met PIM kan uw personeel prioriteit geven aan artikelen met een hoge marge, aan overstock of aan marketing artikelen met een hoge prioriteit.

Waarom een PIM systeem gebruiken?
Een PIM-systeem helpt onjuiste productetikettering te voorkomen, versnelt de time-to-market en automatiseert de distributie naar verkoop- en reclamekanalen. Bovendien ondersteunt een PIM een soepele workflow tussen de betrokken teams binnen en buiten het bedrijf, op basis van de gecentraliseerde opslag van beschikbare gegevens.

Welke informatie bevat een PIM?

Deze software voor het beheer van productinformatie is ontworpen voor de opslag van productinformatie uit diverse bronnen, waaronder:

Basis Artikel Gegevens, zoals productnaam, beschrijving, enz;
Item attributen, b.v. kosten, prijs, enz;
Artikel specificaties, zoals afmetingen, verpakkingsinformatie, garantie, enz;
Provider Informatie;
Slaat specifieke informatie op, zoals records, product catalog, enz;
Informatie over omnichannel producten die de gebruiker vooraf geïntegreerde, configureerbare en gecertificeerde interfaces kunnen bieden.

Welke voordelen biedt een PIM?

Het is ook belangrijk dat u enkele van de voordelen kent die het hebben van een PIM biedt:

– Het is in staat één enkele betrouwbare bron met productinformatie op te richten.
– Het geeft een synthese van de integratieprocessen tussen aanbieders en gegevensbronnen.
– U hoeft zich niet langer bezig te houden met lange spreadsheets, wat een uiterst vervelend karwei is wanneer u een oneindig aantal producten hebt.
– Er wordt een aanzienlijke verbetering bereikt in termen van kwaliteit en consistentie van de produktgegevens in elk van de kanalen.

Vergeet niet dat informatiebeheer software, door al deze informatie centraal te beheren en zichtbaar te maken voor elk van de belanghebbenden, de kosten in verband met het beheer van productgegevens zal verlagen.

Een goed PIM systeem kan werken op basis van consistentie en nauwkeurigheid van productgegevens.

Dit reclame-artikel is geplaatst door (E van Santen), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.